K-Market Ritaharju w Finlandii wybudowany z zastosowaniem płyt warstwowych PAROC

28 sty 2013
K-Market Ritaharju, FinlandiaSupermarket K-Market w Ritaharju otwarty przy ulicy Rita-aukiontie w Oulu pod koniec roku 2012, to wydajny energetycznie budynek spełniający aktualne wymogi. Zaprojektowany przez firmę Kesko i wykonany przez KTC Group, lokal handlowy o powierzchni niemal 800 metrów kwadratowych, spełnia wymogi w zakresie wartości przepuszczalności powietrza określonej jako limit szczelności dla budynków pasywnych.

Płyty warstwowe PAROC zastosowane w ścianach zewnętrznych budynku sklepu to panele ze stalową warstwą zewnętrzną do zastosowania w budynkach użyteczności publicznej. Rdzeń paneli to ognioodporna wełna kamienna PAROC.
Firma Paroc opracowuje systemy paneli od 1986 roku i dzięki swoim rozwiązaniom przyczynia się do poprawy wydajności energetycznej budynków.

Budowlańcy i architekci pozytywnie oceniają płyty warstwowe Paroc. „Pod względem szczelności powietrznej panele te spełniają surowe wymagania określane przez Kesko dla nowych budynków – wartość szczelności powietrznej n50, którą osiągnął budynek K-Market Ritaharju, wyniosła 0,4 1/h (razy/godz.)”, mówi Ari Tihinen, kierownik budowy w KTC Group.

Obniżanie kosztów energii

Fińska sieć handlowa Kesko zwraca szczególną uwagę na cechy izolacji cieplnej powłoki budynku oraz poprawę szczelności powietrznej, co ma duży wpływ na ich wydajność energetyczną. Zoptymalizowane rozwiązania mają na celu zminimalizowanie całkowitych kosztów eksploatacji budynku i negatywnego wpływu na środowisko. Faktem jest, że ekoefektywność budynków Kesko jest jedną z najlepszych w tej branży.

„Kesko wnosi swój wkład do debaty energetycznej i rozwoju prawa energetycznego w Finlandii. W umowie dotyczącej wydajności energetycznej sektora handlowego zobowiązujemy się również do obniżenia naszego zużycia energii o 65 GWh do końca 2016 roku. Odpowiada to rocznemu zużyciu energii około 3200 domów”, mówi Pasi Rytkönen, kierownik budowy w Kesko.

Planowana szczelność powietrzna dla K-Market Ritaharju wynosiła 0,6 1/h (najwyższa dopuszczalna wartość wypływu powietrza dla budynków pasywnych). Wartość wypływu powietrza w budynku K-Market Ritaharju była wyraźnie poniżej granicy, co oznacza, że wymóg szczelności powietrznej dla budynków pasywnych został spełniony. „Stawiając rygorystyczne wymagania na etapie realizacji przetargów, chcemy zagwarantować sobie, że firma wykonawcza podejdzie do tej kwestii (bardzo ważnej w kontekście wydajności energetycznej) z należytą starannością”, mówi Rytkönen.

Oddany do użytku nowy lokal handlowy ma również inne przyjazne dla środowiska rozwiązania. Pokrycie dachu zostało wykonane przy użyciu materiału neutralizującego emisję szkodliwego tlenku azotu z powietrza. Ponadto wszystkie zamrażarki do przechowywania żywności w sklepie posiadają osłony. Dzięki temu powstają oszczędności energii rzędu 30-40% w porównaniu do urządzeń bez takich osłon.

Firma Paroc zapewnia kompetentne planowanie

Firma Paroc Panel System odpowiedzialna za dostawy, planowanie i wsparcie techniczne, zapewniła również doradztwo podczas projektu, tak aby wyznaczony cel w zakresie szczelności powietrznej budynku został osiągnięty.

„Projekt kończy się sukcesem, jeśli już na etapie planowania bierze się pod uwagę wszystkie elementy, włączając dobór materiałów, a także kryteria dotyczące jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń, które mają wpływ na wydajność energetyczną i kosztową” mówi Juha Laihonen, Szef Sprzedaży w Paroc Panel System.

Paroc Panel System jest spółką zależną Grupy Paroc i zajmuje się produkcją płyt warstwowych PAROC w zakładzie produkcyjnym w Parainen, Finlandia.

Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt z:

Juha Laihonen, Szef Sprzedaży, Paroc Panel System, tel. +358 400 902 759, juha.laihonen@paroc.com  

lub

Anne-Maarit Sepling, Wiceprezes ds. Marketingu i Komunikacji Grupy Paroc, tel. +358 40 670 80 33, anne-maarit.sepling@paroc.com  


Paroc jest wiodącym producentem energooszczędnych rozwiązań izolacyjnych w regionie Morza Bałtyckiego. Nasza działalność opiera się na orientacji na klienta i personel, ciągłych innowacjach, wzroście rentowności oraz zrównoważonym rozwoju. W skład asortymentu Paroc wchodzą izolacje budowlane, izolacje techniczne, izolacje morskie, elementy prefabrykowane i produkty akustyczne. Spółka posiada zakłady produkcyjne w Finlandii, Szwecji, na Litwie i w Polsce, a także w Rosji (począwszy od 2013 roku). Grupa Paroc ma biura sprzedaży i przedstawicieli w 13 krajach w Europie. Grupa Paroc jest własnością grupy banków i innych inwestorów instytucjonalnych oraz pracowników Grupy Paroc będących właścicielem mniejszościowym. Nasze obroty w 2011 r. wynosiły 405 mln euro, a średnia liczba pracowników wynosiła 1990 osób. www.paroc.pl